HAT-KP-1-2022/1-000183- „Határtalanul!” 2023.

Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Horvátországban
„A nemzet összetartozása csak akkor lehet szoros kötelék, ha élő emberi kapcsolatok hálózatává válik.”
2023.04.17.-20. között iskolánk hetedikes és nyolcadikos diákjai a „Határtalanul!” program keretében tanulmányi kiránduláson vettek részt Horvátországban. Történelmi és kulturális kincsek nyomába eredtek a határon túl, illetve az ott élő magyarság életébe nyerhettek betekintést.

1. nap: Csáktornyára látogattunk, a Zrínyiek „sasfészkébe”. Jártunk a csáktornyai várnál, Elsétáltunk a Szent Jeromos szlavóniai származású szentünk szobrához, a Zrínyi fához, Zrínyi teljes alakos szobrához(ahol koszorúztunk is) a honvédő háború áldozatainak emlékművéhez és a turulmadaras központi emlékoszlophoz. Varasdon városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát Európa talán legszebb barokk belvárosában.
  2. nap: A Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. Jártunk a Tersattoi Mária búcsújáró templomban, felsétáltunk Tersatto várába. Innen a város a zarándokok lépcsőin sétáltunk le a tengerpartra. A következő állomás Fiume történelmi belvárosa volt. Megtekintettük a Kormányzói Palotát, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületét, az Adria-palotát és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székházát. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bójákat és a Baross emléktáblát. Délután Abbáziában és Lovranba kirándultunk. Az utóbbiban a római időkből megmaradt városmagban tettünk sétát, ahol Feszty Árpád villáját is megnéztük.
  3. nap: Városnéző sétára indultunk Zágrábba, Horvátország fővárosába. Betértünk és megismerkedtünk a zágrábi Liszt Ferenc Intézettel. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac), itt találtuk előbb a Jellasics-teret és a Jellasics lovas szobrot a főtéren, majd a dombon felsétálva az öreg kapun át a Szent Márk-térre értünk.
  4. nap: Eszékre érkeztünk a Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központba, ahol megismerkedtünk a horvátországi magyarok oktatási és kulturális helyzetével. Felkerestük Eszék óvárosát. Délután a Kopácsi-Rét Nemzeti Parkba utaztunk, ahol a modern látogatóközpontban a nemzeti parkot bemutató kiállítást és kisfilmet tekintettük meg. Ellátogattunk a várdaróci tájházba, ahol megismerhettük a baranyai magyarság hagyományait.
    Fáradtan, de élményekben gazdagon tértünk haza!